Att koka en grönsakssoppa


Nu räcker det, sa jag och skar en palsternacka mitt itu.
Jag orkar inte mer, sa jag när jag började skära loss små buketter av blomkålen.
Ett utmärkt exempel på hur det inte borde vara, sa jag och fastnade med kniven i mitten av rödbetan.
Den är inte kokt än sa du.
Nehej, inte kokt nej. Men det var den för ett tag sen. Nu har den stelnat igen.
Kniven sitter fast i rödbetan, sa jag och tonläget var ett mycket irriterat sådant.
Ett irriterat tonläge och en jävligt irriterande rödbeta.
Inga bra ingredienser för en god soppa. Nej här kokas inga goda soppor ska du veta!
Så drog jag kniven ur rödbetan och skar mig i handflatan.
Det var svårt att se om det var blod på kniven, eller om det bara var rödbetan.
Ont gjorde det i alla fall. Ont som bara den.
Men det var för sent. Olyckan skedd. Tyvärr. Blod på handen och en förstörd rödbeta.
Så det kan gå.
Den var kokt för ett tag sen. Men den har stelnat.
Varför skar jag inte då för? Det hade underlättat otroligt mycket.
Alla vet att en rödbeta inte går att koka två gånger.
En palsternacka däremot. Den går att koka hur många gånger som helst.
Och blomkålen med sina små mesiga buketter... Ja, den spelar bara svår.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0