När kritiken inte biter

 

 

-       Vad har jag gjort för fel egentligen? Jag förstår inte…

-       För det första så var du aldrig…

-       Jo! Det var jag och vet du hur många gånger andra människor har gjort samma sak?

-       Men vad har det med saken att göra? Vi pratar ju om di…

-       Men du då? Har du aldrig gjort fel?!

-       Det är som sagt inte det som vi pratar om nu. Du frågar varför jag inte vill vara med dig, varför jag inte tycker om dig. Och jag känner att…

-       Vet du hur det känns för mig då? Vet du hur du får mig att känna?

-       Men nu har du vänt på hela situationen. I så många år har jag…

-       Det är inte på grund av mig! Det är på grund av alla andra. Alla runt omkring! Det är för att alla hatar mig och jobbar emot mig, för att de vill att du ska hata mig.

-       Men jag hatar dig inte. Förstår du inte? Jag känner mig bara bortglömd, lite försummad, kan du förstå d…

-       Vet du hur bortglömd jag känner mig då? Va?! Vet du hur försummad du får mig att känna mig?

-       Men snälla! Sluta avbryta. Du lyssnar ju inte på vad jag säge…..

-       Hahaha, herregud. Förstår du inte hur genomskinligt det är? Alla försöker lura dig. Det är för att vända dig emot mig. Du har blivit så otroligt manipulerad.

-       Men snälla! Jag är en vuxen människa med egna åsikter som vet vad jag tycker, inte på grund av någon an…

-       Skulle du säga att du är en bra människa? Att du har bra moral? Bra värderingar?

-       Självklart gör jag fel ibland, men jag jobbar självklart på att ha så bra värderingar som möjligt och leva efter min…

-       Så då tycker du alltså att du är en bra människa?

-       Jag är inte sämre än någon annan.

-       Jag tycker att du är en jättebra människa. Du kan uppnå precis det du vill. Lyckas med allt du företar dig. Jag ser att du kommer lyckas med stora saker i framtiden, bara du slutar lyssna på alla omkring dig. Du ser inte hur de lurar dig, skrattar bakom din rygg så som de gör med mig? Alla som betyder något för dig, de är falskt. Alltihop. Jag vill så gärna hjälpa dig, jag vill hjälpa dig att lyckas så länge vi kan börja om.

-       Jag vill inte börja om och jag klarar mig själv.

-       Det är inte som du tror. Det finns så mycket som du inte vet…

-       Men sluta! Kan du ta det med personen som du pratar om utan att lägga det på mina axlar! Jag vill inte veta!

-       Varför vill du inte veta? Jag tycker inte att det är mer än rätt att du har all fakta innan du väljer sida.

-       Men det handlar inte om att välja någon jävla sida! Det handlar om att… Jag vet faktiskt inte vad det handlar om, kan du bara sluta förgifta mitt huvud? Tack. Jag är så trött på hur du blundar för dig själv och dina felsteg. Så trött på hur din ”allierade” höjer dig upp till skyarna genom att smutskasta mig för att jag inte passar in i den påhittade ramen! Jag är så…

-       Det är inte jag som blundar, det är du! Vet du vad de som du talar så gott om, vet du vad de tycker? De är inte alls så goda människor som du tro…

-       Sluta! Jag är så trött på hur hon om och om igen trycker ner mig för hur jag ser ut, hur jag uttrycker mig. Jag är så trött på hur hon sätter en jävla gloria över ditt huvud och sen sitter där och flinar mot mig i sitt stora falska uppblåsbara luftslott. Det räcker med en nål så kommer hela skiten att explodera. Och även om det hade hänt och verkligheten hade lyckats springa ifatt så gäller det att hålla för öronen och blunda. Allt för att hålla illusionen vid liv. Ingenting är på riktigt hos er!

-       Du ska bara veta hur många fel dina närmsta har gjort. Allt som de har gjort och inte berättar. Du ska bara veta hur mycket jag har fått lida. Att allt är förstört mellan oss på grund av andra människor!

-       Det är förstört på grund av dig! Förstår du inte det? Jag skiter i alla andra. Men det är för sent. För sent för att bygga upp nya förtroenden. Det räcker nu. Det kommer aldrig att bli varken så som du hoppas eller som jag hoppas. Du är inte kapabel att uppfylla mina krav på hur du egentligen borde bete dig. Jag tänker inte be dig om att intressera dig längre. Det räcker nu! Jag tä…

-       Inte intresserar mig? Alla år som jag har hjälpt till. Alla år som jag har försökt och slitit för er skull! Är det inte värt någonting?

-       Hur ofta ringde du då?

-       Hur ofta ringde du?

-       Du lovade att komma när jag fyllde tolv, men det gjorde du inte.

-       Du kom inte när jag fyllde fyrtiotre!

-       Det är inte samma sak! Jag var ett barn!

-       Snälla, kan vi inte bara lösa det här. VI skakar hand och glömmer allt och börjar från början. Du förstår inte hur dåligt jag mår för det här, vilken sorg det är i mitt hjärta. Kan vi inte bara skaka hand och ta bort allt. Om vi skakar hand så försvinner det som om det aldrig varit där. Om vi skakar hand…

 

 

…så kan jag göra precis samma sak imorgon igen…


Kommentarer
Postat av: Linda

Helvete Andrea! ...

2010-02-21 @ 20:47:45

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0